Hrvatska se ističe kao europska zemlja s najvećim udjelom mora u ukupnoj površini, no koliko su morske teme zastupljene u našem osnovnoškolskom obrazovanju?
Naša znanstvenica, inače jako aktivna u podizanju oceanske pismenosti među školarcima, dr. sc. Darija Ezgeta Balić, otišla je korak dalje i u želji da sazna koliko se u školama uči o moru pregledala je preko 50 udžbenika osnovnih škola u potrazi za principima i konceptima oceanske pismenosti u formalnom obrazovanju.
Rezultate analize udžbenika objavila je u znanstvenom radu.
Oceanska pismenost je koncept koji se razvio prije nešto manje od dva desetljeća kada je prepoznat nedostatak predmeta koji se bave izučavanjem oceana u formalnom obrazovanju. Tada je skupina američkih znanstvenika i obrazovnih stručnjaka započela suradnju s ciljem poticanja uključivanja morskih tema u nacionalne i državne standarde formalnog obrazovanja.
Iako je cjelokupni koncept znanja o moru složen i zasniva se na 7 osnovnih principa te desecima temeljnih koncepata, najkraće se može definirati kao “razumijevanje utjecaja oceana na čovjeka i čovjeka na ocean”.
Danas se koncept oceanske pismenosti proširio na globalnoj razini te se smatra ključnim za ostvarivanje ciljeva definiranih kroz Desetljeće znanosti o oceanima i UN-ove ciljeve održivog razvoja.
Smatramo da je jako bitno povećati oceansku pismenost kod mlađih generacija jer na taj način mogu bolje razumjeti more i biti sposobni donositi kvalitetnije odluke vezane za gospodarenje i njegovu zaštitu. Upravo ovaj znanstveni rad naglašava nedostatke u uključivanju tema znanosti o oceanima u formalno obrazovanje, kao i potrebu za većom suradnjom znanstvenika, obrazovnih stručnjaka i kreatora politika.